Overtråkk i ankel, vrikket ankel

Overtråkk i ankelen også kalt vrikket ankel eller forstuet ankel, oppstår ved at man under landing vrir foten som fører til skade på leddbånd i ankelen. Skaden kan variere fra lette forstrekninger til totale avrivninger av leddbånd. Dette er den vanligste idrettsskaden i beina og utgjør ca. 25% av alle skadene innen idrett.

Årsak:

Som oftest skjer forstuing av ankelen ved at man lander på utsiden av foten slik at den vris innover. Dette kalles et inversjonstraume og skaden vil da være på utsiden av foten. 85 % av alle overtråkk av ankel er et inversjonstraume. Dersom ankelen vris utover (eversjonstraume), fører dette til skade på leddbåndene på innsiden av ankelleddet.

Symptomer:

Vrikker du ankelen vil du i de fleste tilfeller oppleve en hoven ankel, varme og ømhet i det skadede området. Denne reaksjonen kan komme i løpet av få minutter og være uttalt. Etter noen dager vil man ofte se bloduttredelser, som vil gradvis skifte farge og forsvinne. Det kan også være smertefullt å gå på benet, alt avhengig av hvor stor skaden er.

Undersøkelse:

På Fot- og ankelklinikkene på NEMUS Bryn og Skøyen foretar vi en grundig sykehistorie og en klinisk undersøkelse. Ved undersøkelsen er det viktig å skille mellom ligamentskader og brudd, ettersom brudd som er ute av stilling bør reponeres. Dersom det er behov for røntgen eller MR vil vi kunne henvise deg. Behandleren kan også vurdere omfanget av skaden og igangsette riktig individuell tilpasset behandling. Ved ankelskader som ikke blir bedre med tid bør man også oppsøke hjelp. Vi kan vurdere om arrvevdannelse eller låsning av ankelbeinet (talus) forsinker tilheling av området.

Kiropraktor Morten Johannessen på NEMUS Bryn skrev sin Master oppgave på ankelovertråkk og har lang erfaring med å behandle både akutte og kroniske overtråkkskader.

Behandling:

Ved et overtråkk ankelen er det viktig at du hurtigst mulig igangsetter PRICE-prinsippet for å begrense den til dels kraftige betennelsesreaksjonen som kan oppstå.

«Protection». Hindre ytterligere skade/blødning.
«Rest». Beinet skal holdes i ro.
«Ice». Is.
«Compression». Kompresjon.
«Elevation». Elevasjon. Foten skal holdes hevet.

Hva kan du gjøre selv?

Når den akutte betennelsen har roet seg, er det viktig at du kommer i gang med opptrening av ankelen. Din behandler vil hjelpe deg med grundig instruksjon i opptreningsøvelser. Forskning har vist at balanseøvelser er den beste måten å forebygge ankelskader. Det kan også være behov for taping eller bruk av ortoser for å unngå nye skader i opptreningsfasen.

Bestill time
Ankle-Sprain
 

About the Author:admin