Patellofemoralt smertesyndrom er smerter under eller rundt kneskålen. Dette er den vanligste lidelsen i kneet og forekommer ofte hos aktiv ungdom, mosjonistjoggere og er hyppigst hos kvinner og jenter.

Årsak

Leddet mellom kneskålen (patella) og lårbenet (femur) kalles patellofemoralleddet. De dynamiske og statiske stabilisatorene som kontrollerer bevegelsene av patella over kneleddet kalles ”patellar tracking”. Patellar tracking kan endres ved ubalanse i de stabiliserende kreftene som påvirker kneet, som for eksempel feilstillinger i føtter/ankler, hofter/bekken eller i kneet i seg selv.

Symptomer

Smertene utvikler seg som regel gradvis over tid, er ofte diffuse og sitter rundt eller under kneskåla. Plagene fremprovoseres vanligvis under eller etter aktiviteter som løping, hopping og gåing i trapper. De kan også fremprovoseres ved bilkjøring eller ved sitting over lengre perioder med bøyd kne.

Vurdering

Da disse smertene ofte kommer fra feilfunksjon fra fot eller hofte, er det viktig å analysere funksjon generelt for å finne fram til nøyaktig årsak bak smertene. På Fot- og ankelklinikkene på NEMUS Bryn og NEMUS Skøyen foretar vi først en nøye klinisk undersøkelse, etterfulgt av gangeanalyse med Fotscan for å vurdere foten funksjonelt. Dette gjør at vi lettere kan komme frem til en nøyaktig diagnose, finne årsaken til knesmertene og i tillegg finne ut hvordan problemet kan korrigeres.

En lege eller kiropraktor vil også kunne henvise til billeddiagnostikk for å utelukke eventuelle andre/relaterte diagnoser.

Behandling

Korrigering av feilstillinger med fokus på et individuelt oppsatt rehabiliteringsprogram har vist seg å fungere best for denne tilstanden. Det blir lagt vekt på styrkeøvelser som fokuserer på å korrigere skjevbelastninger på patella, som f.eks styrke av lår, sete og fot, samt proprioseptive balanseøvelser.  Behandlingen sikter på å gi en mer korrekt energioverføring i aksen mellom hofte og underlaget. Noen vil også ha behov for spesialtilpassede innleggssåler.

Hva kan du gjøre selv?

Det er viktig å redusere belastningen på knærne ved å korte ned løpeturene, redusere motstand og unngå dype knebøy. All aktivitet som reproduserer smerter under eller etter aktiviteten bør unngås. Is kan også dempe smertene.

Forebygging:

  • Bruk stabile sko med god støtdemping.
  • Unngå løping/trening på hardt underlag.
  • Under løping fokuser på å lande på forfot/midtfot.
Bestill time NEMUS Bryn       Bestill time NEMUS Skøyen

 

About the Author:admin